Muchas cosas - Reisverslag uit Madrid, Spanje van Elisabeth De Jaeger - WaarBenJij.nu Muchas cosas - Reisverslag uit Madrid, Spanje van Elisabeth De Jaeger - WaarBenJij.nu

Muchas cosas

Door: ElisabethDeJaeger

Blijf op de hoogte en volg Elisabeth

29 September 2010 | Spanje, Madrid

Hallo iedereen,

Qué tal?
Ik ben hier nu 3,5 weken, dus tijd voor nog een verslagje.

Ondertussen is de school voor de kleuters begonnen. In het klasje waar ik meehelp zitten 18 kleuters tussen 3 en 6 jaar. Ik vind het heel leuk met die kleintjes, ze zijn super schattig! Ik draai gewoon mee in de kleuterklas en help waar ik kan. Marisa, de kleuterjuf, zegt me meestal wat ik moet doen. Wat ik tot nu zoal doe: wenende kindjes proberen troosten, helpen bij het wc-moment, helpen met schoenen aandoen, (eigenlijk helpen bij alles wat ze nog niet zelf kunnen), met de kindjes spelen, de klas kuisen en opruimen,... Het is heel plezant, maar het is een grote belemmering dat ik amper Spaans kan. Meestal begrijp ik niet wat ze zeggen of vragen en ik kan er bijna niet mee praten, wat wel frustrerend is. Hopelijk maak ik snel vooruitgang met mijn Spaans! Maar ik vind het al super om die kleintjes gewoon te observeren. De inrichting van de klas, materiaal, manier van werken, enz... is voor mij heel herkenbaar. De typische krijtjes die ze gebruiken om te kleuren bijv. zijn exact dezelfde; en de gordijnen zijn ook in hetzelfde roze. Toch zijn bepaalde dingen ook anders dan toen ik in de kleuterklas zat, maar het blijft een echte Steinerschool. Vb. voor verjaardagen staat bijna de hele dag in het teken van de verjaardag en wordt er vanalles rond gedaan met allerlei ritueeltjes en liedjes. Ook de ouders van het jarige kind komen dan naar de klas.


Vorige week had ik 'arrival training' in Cercedilla (niet ver van Madrid) in de Sierra de Guadarrama. We waren met 20 vrijwilligers over heel Europa die onlangs in Spanje zijn gearriveerd. Het was een super leuke week. Het was heel interessant. We kregen Spaanse les, les over Spanje, conflicthantering, en nog vanalles, muchas cosas (veel dingen) dus! De training was in het Spaans, maar gelukkig vertaalden ze ook alles naar het Engels. Ik heb er toffe mensen leren kennen uit Duitsland, Polen, Slowakije, Griekenland, Turkije,... en ook iemand uit Guatemala en iemand uit Uruguay. De training was zeer intensief. We werkten van 's morgens vroeg tot 's avonds 12u of later. En daarna gingen we meestal nog naar het plaatselijk café. Vree plezant allemaal.
We hebben ook de stad Segovia bezocht (ook niet zo ver van Madrid), een heel mooie stad! Alleen het weer viel toen wat tegen. Daar kregen we een lekker etentje (mét wijn) in een restaurant cadeau.

Vorig weekend, toen we terugkwamen van de training, zijn we met een paar van de groep nog in het centrum van Madrid gebleven. 's Avonds zijn we nog uit gegaan in de wijk Cheuca, de gay-buurt blijkbaar. 't Was leuk, maar we waren heel moe. Zondag ben ik nog met een Duits meisje op stap geweest in Madrid en terrasje gedaan enzo, vree gezellig.

Gisteren had ik mijn eerste Spaanse les in een school in Madrid. Wel grappig om in de klas te zitten met Chinezen, een Filippijnse, een Engelsman,... De leerkracht spreekt enkel Spaans in de les en ze gaat vrij snel, maar ik kon toch goed volgen. Ik zal 3 keer per week les hebben. Dus hopelijk gaat het snel vooruit met dat Spaans.
Vandaag is het een feestdag, Sint-Michael, dus had ik vrij. Er was staking van het openbaar vervoer dus ik ben maar niet te ver weg gegaan. Ik heb vooral genoten van een lekker warm zonnetje in het park, zaaaalig!

Ik ben benieuwd hoe het hier verder allemaal zal verlopen, maar ik heb er veel zin in!


Hier nog een paar weetjes:

Madrid is de hoogst gelegen hoofdstad van Europa.

Chupa Chups zijn in Spanje uitgevonden

Vegetarisch eten kennen ze hier precies nog niet echt. Vaak krijg ik een salade met tonijn...

Middageten is hier tussen 14u en 16u, avondeten na 22u.

Het geluid bij verkeerslichten als de voetgangers mogen oversteken is in Madrid het gefluit van vogels.

Spanjaarden geven 2 kussen bij het begroeten.


Voila, tot de volgende keer!

Besos,
Elisabeth

  • 29 September 2010 - 19:10

    Astridi :

    Hey ELi!

    Super, je verslagje, Ik ben zo blij dat je een leuke week gehad hebt en leuke mensen hebt ontmoet. Nu kan het avontuur pas echt beginnen! (lees: nieuwe mensen ontmoeten )

    Disfrutalo!! ( geniet ervan )

  • 29 September 2010 - 19:12

    Je Maa:

    Leuk van zo'n enthousiast verhaal te lezen. Je ziet, je zal wel vlug veel nieuwe internationale vrienden maken.En met al dat spaans,'k zie dat het nog goed lukt om een blog in goed nederlands neer te pennen. Geniet ook van de zon ginder, hier is het koud somber regenachtig. Brrr. Tot de volgende week hé.

  • 30 September 2010 - 19:42

    Tine:

    Hey Eli!

    Tof dat ik je belevenissen daar zo mee kan volgen! Ik ben blij dat het je goed vergaat en hoop dat je de Spaanse taal snel onder de knie hebt! Ik zie dat je al goed bezig bent je te oefenen met kleine kindjes tegen dat je terug in België bent en Jasper komt bezoeken ;) héhé Ik zal binnenkort nog eens wat foto's op facebook zetten.

    Groetjes en tot lezens :)

    Je vroegere klasgenootje, Tine :)

  • 02 Oktober 2010 - 11:00

    Emeliek:

    Hey Eli! Je hebt het precies naar je zin! Leuk om dat te horen :-) Wij duimen voor je!!

    Zoen!

  • 02 Oktober 2010 - 15:22

    Tine Blondeel:

    Tof je zo te volgen! Klinkt inderdaad als muchas cosas. Y, creo que tu vas aprender el español muy rapido! Mijn Spaans daarentegen gaat er goed op achteruit! Hehe!

    Amuseer je nog!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Spanje, Madrid

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

19 Maart 2011

¡Hooolaaaaa!

29 September 2010

Muchas cosas

14 September 2010

Adios Belgica! Viva España!

30 Augustus 2010

Bijna weg... Adios!
Elisabeth

Actief sinds 30 Aug. 2010
Verslag gelezen: 187
Totaal aantal bezoekers 4521

Voorgaande reizen:

03 September 2010 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: